Zorg en onderwijs
Op onze landelijk gelegen locatie in Zeerijp bieden wij een ontwikkelplek aan kinderen en jongeren die, om wat voor reden dan ook, dreigen vast te lopen of (deels) niet meer naar school gaan.
Een ontwikkelplek is een plek waar onvoorwaardelijke steun en geloof is in de ontwikkeling van het kind. Op deze plek kan het kind zich in een eigen tempo, eigen volgorde en eigen richting ontwikkelen en op die manier zicht krijgen op een nieuw perspectief.
Onze werkwijze
Wij begeleiden onze doelgroep volgens de ontwikkelingsgerichte benadering. Deze benadering sluit aan bij de fases die jongeren doormaken binnen De Ezelsbrug.
De ontwikkelingsgerichte benadering bestaat uit 5 fasen. Voorafgaand aan de start van de begeleiding vindt de intake plaats. In deze aanmeldfase wordt op basis van de verzamelde gegevens een plan van aanpak gemaakt met daarin beschreven wat het kind nodig heeft aan begeleiding om een zo goed mogelijke start te maken.
De landingsfase
Vervolgens start de eerste fase, de zogenoemde landingsfase. Deze eerste fase bestaat uit het landen, herstellen en observeren in een omgeving waar leren en zorg samengaan vanuit de basiswaarden Veiligheid, Plezier, Leren en Vertrouwen. Deze fase is gericht op het vergroten van het welbevinden, het opbouwen van relaties en vertrouwen en het zich weer veilig voelen zodat er ruimte ontstaat voor ontwikkeling.
De jongere krijgt een vaste mentor, een programma op maat met haalbare doelen en een vaste dag structuur. De observaties, eventuele onderzoeken en de ontwikkeling van het kind worden digitaal vastgelegd in een groeidocument.

De onderzoekende fase
De tweede fase is de onderzoekende fase.
In de tweede fase, wanneer de jongere zich veilig voelt, wordt gestart met het onderzoeken van hun wensen en ontwikkelingsmogelijkheden. De jongere ontvangt passende zorg en de begeleiding richt zich op het vergroten van welzijn, zelfvertrouwen en vaardigheden. Ouders en jongeren krijgen inzicht in gedrag en handvatten om naar werkbare situaties te groeien.
Door observatie en gezamenlijke activiteiten worden behoeften en mogelijkheden zichtbaar. Er wordt een plan opgesteld met korte- en lange termijndoelen, afgestemd op de ontwikkeling van de jongere. Op basis van dit plan worden passende activiteiten, ondersteuning en onderwijs geboden, zodat een ontwikkelroute ontstaat die perspectief biedt.

De ontwikkelfase
In de derde fase, de ontwikkelfase, wordt gewerkt aan de competentie van de jongere op een tempo en manier die bij hem past. Diverse begeleidingsvormen, zowel individueel als in groepsverband, worden ingezet, zoals beweging en sport, drama, koken en het werken met dieren. De jongeren volgen een persoonlijke leerlijn met individuele begeleiding en passend materiaal. Eigenaarschap staat centraal, waarbij de jongere verantwoordelijk is voor zijn eigen proces. Er is aandacht voor executieve functies zoals emotieregulatie, plannen, organiseren en tijdsbeheer, vaardigheden die essentieel zijn voor het dagelijks leven en op school. De resultaten worden vastgelegd, geëvalueerd en besproken en daar waar nodig bijgesteld.
Wanneer de jongere zich weer goed voelt en zijn basisbehoefte (relatie, autonomie en competentie) wordt vervuld ontstaat er ruimte voor intrinsieke motivatie en toekomstplannen. De aandacht verschuift naar buiten, de verbinding met de samenleving wordt aangehaald en versterkt.

De doorstroomfase
In deze vierde fase – perspectieffase- onderzoeken jongeren samen met begeleiders, ouders en betrokken instanties welke vervolgplek het beste bij hen past. Het doel is een warme overdracht naar de nieuwe omgeving. Hierbij kan het gaan om een uitstroom naar het regulier of speciaal onderwijs, een maatwerkgroep of een dagbesteding, eventueel in combinatie met een aanbod op De Ezelsbrug
De ontwikkelingsgerichte benadering richt zich op het vergroten van het welbevinden van de jongere en hun gezin, zowel bij de instroom als bij de uitstroom.

De waakvlamfase
De vijfde fase – de waakvlamfase, is de fase van nazorg. Dit is een cruciaal deel van het traject, het behouden van vertrouwde verbindingen vergroot de slagingskans van een goede uitstroom. De overgang naar een nieuwe school kan spannend zijn en risico's op terugval meebrengen. Het doel is de jongere, door emotionele steun en nabijheid te bieden, zorgzaam te begeleiden naar een nieuwe plek.

Contra-indicatie
Door onze visie op het leveren van maatwerk binnen het zorg en onderwijs arrangement kan er vaak goed worden ingespeeld op verschillende zorgvragen. Er zijn situaties of behoeften waarin De Ezelsbrug niet (volledig) kan aansluiten. Bijvoorbeeld omdat
de zorgvraag te complex is of omdat het organisatorisch niet haalbaar is binnen onze locatie.
Dit beschrijven we in de contra-indicaties hieronder. Wij kunnen geen passende zorg bieden bij:
- Extreme externaliserende problematiek, zoals gezagondermijnend en agressief gedrag
- Een verstandelijke beperking
- Complexe sociaal-emotionele problematiek, zoals suïcidaal gedrag
- Indien de reeds aanwezige groep(en) onder het gedrag van het kind lijdt